[ Svar på denne artikkelen  | Neste | Forrige | Opp ]

Ole Olsen Ruud

Type_artikkel: NY ETTERLYSNING FRA
Navn: Johan Krüger
Postadresse: 4635 KRISTIANSAND
Kommuner_omraader: Nordre Land
Bekreftelse: JA
Date: 04.07.10

Artikkelens_innhold

Hei! Sender ved utdrag fra mitt innlegg i Slektsforum tidligere: Jeg har, etter at jeg la inn mitt første innlegg, fått tak i Boka om Land Bind IX og X. Og nå tror jeg at jeg har funnet "min" Ole Olsen. Det er lite oppklarende i boka hvem Ole Olsen Ruud var. (Av hvilken familie) På side 395 i bind IX er det samme historie som jeg kjenner fra Nordland-om min tipp-oldefar Ole Olsen og Karen Johansdatter Lunde. Han gikk under navnet Torp-Ola i Nordland. Døde på Strømsnæs, Hamarøy, Nordland, 24.05.1874. Han fikk mange etterkommere i Nordland. Jeg har søkt i FT-1801 for Land. Der finner jeg 2 ved navn Ole Olsen f. 1789. En under Hoff Annex. Og en under Lunde Annex. Begge oppgitt til å være 12 år gammel. (f.1789) http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 1&filnamn=f18010536&gardpostnr=199&personpostnr=4888&merk=4888#ovre Så har jeg gått til bruk utskilt fra Lunde- nemlig DANIELSTUEN. (Fikk tips der i mitt første innlegg.) Her finner jeg nr. 7. bruker der- Ole Torstensen Klette døpt 1750, gift 1781 med Marie Hansdatter f. ca. 1755. Barna deres: 1.Hans, døpt 1782 2.Kristoffer, døpt 1786 (han, -bror til Ole, mener jeg var fadder i Stener sin dåp i 1819) Der var han innført som Kristoffer Erstad, han var gift og bodde Nordre Hullet under Erstad. (se nedenfor) 3. Ole, døpt 2. August 1789. Familien bodde da i Haukedalen, og han er født der. (Denne Ole mener jeg var min tippoldefar.) Men jeg trenger å få det skikkelig dokumentert- noen som kan bekrefte dette? Kanskje hadde "min" tipp-oldefar bosted Rud i 1819?? Så har jeg sett endel på hendelsen rundt dåpen til Stener i Lunde kirke 9. nov. 1819. (Vet ikke -men her er det kanskje en feilskrift i kirkeboka for Land. Det står her at han er født den 9. nov. og døpt samme dag i Lunde kirke!) Fra hans konfirmasjon i Hamarøy i 1836 er dette kommentert-fødselsdagen er satt til 31.10. 1819- dåpen den 6.nov. 1819? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp &hode=nei&show=158&uid=36504&js=j Faddere til Stener var: Kristoffer Erstad med kone, Kristoffer Lunde med kone og Peder Johansen Lunde. De andre faddere i dåpen til Stener-Peder Johansen Lunde var bror til Karen Johansdatter Lunde. Jeg har som dere ser tatt mine funn fra Kirkebøkene, FT-1801 og hendelsen i Lunde, med dåpen til Stener i 1819+ Boka om Land-Torpa A. (bind IX) Mine funn sålangt synes jeg passer godt med at det er den riktige Ole-altså min tipp-oldefar Ole Olsen Ruud-som står i kirkeboka for Land i 1919. (Dåpen til Steener) Og at hans far var Ole Torstensen Klette... Jeg føler at jeg trenger en bedre bekreftelse på mine funn, så langt, - føler at det som står i hendelsen, (Ole Olsen Rud)kanskje ikke er nok?.... Noen som har kommentarer til dette? Og kan bekrefte at jeg har funnet det rette? Mvh Johan Krüger


Sist endret: 19.02.15