Du må registrere deg (se opp til høyre) for å poste innlegg og bli varslet om nye innlegg via epost. Det første innlegget fra nye brukere må godkjennes, pga spam - det kan ta noe tid før det vises i forumet. Etterlysninger kan også legges inn i facebookgruppa "Gjøvik og Toten slektshistorielag". FOR ENGLISH SEE PAGE FOOTER.

Mulig slektskap mellom Haagen Johannessen Negaard og Olaus Martinsen Neegaard

Har du spørsmål om slekter / etterkommere så kan du legge inn dine etterlysinger her. Du kan også gi svar og tips til de som etterlyser.
John-Olav Skjønhaug
Innlegg: 1
Registrert: 28 apr 2015 22:17

Mulig slektskap mellom Haagen Johannessen Negaard og Olaus Martinsen Neegaard

Legg innav John-Olav Skjønhaug » 18 mai 2015 10:28

Haagen Johannessen Negård (1797-1881) var en av mine tipoldeforeldre på farsiden og Olaus Martinsen Neegaard (ca.1845-1922) var far til Alfred Olausen Neegaard (1883-?) som var far til min mors søsters mann Einar Neegård (1912-1984).
Olaus Martinsen var kjøpmann på Breiskallen og var gift med Augusta Paulsdtr. fra Breiskallen gård. Såvidt jeg vet var det tre Breiskallen-gårder. Den nordre lå i Vardal (utskillt fra Nedre Bjugstad). De to andre lå i Vestre Toten. I Totens bygdebok (bind 3 s. 693) står en del om Breiskallen Landhandleri, bl.a. at Olaus sin far Martin Gundersen, som var sønn på Breiskallen gård, hadde kjøpt plassen Negard som iflg. kartverket ligger nærmere Raufoss.
Ettersom den gamle Totens bygdebok ikke inneholder gårdshistorier har det stoppet opp her.
Tilslutt litt om min tipoldefar Haagen Johannessen Negård. Hans far het Johannes Olsen Breiskallen (1769-1839) og var gift med Agnethe Hansdatter fra Bjugstad). Dette tyder jo også på at det kan være slektskap mellom Haagen og Olaus.

Gå tilbake til «Etterlysninger av slekt i Gjøvik Toten Land»