Du må registrere deg (se opp til høyre) for å poste innlegg og bli varslet om nye innlegg via epost. Det første innlegget fra nye brukere må godkjennes, pga spam - det kan ta noe tid før det vises i forumet. Etterlysninger kan også legges inn i facebookgruppa "Gjøvik og Toten slektshistorielag". FOR ENGLISH SEE PAGE FOOTER.

Marte Tjøstelsdatter Bredsvoll.

Har du spørsmål om slekter / etterkommere så kan du legge inn dine etterlysinger her. Du kan også gi svar og tips til de som etterlyser.
ArneHaa
Innlegg: 5
Registrert: 18 jun 2015 19:01

Marte Tjøstelsdatter Bredsvoll.

Legg innav ArneHaa » 01 aug 2015 14:45

Marte Tjøstelsdatter Bredsvoll fra Stange (1648-1719) var gift Anders Gundersen Kraby (1645-1686).
I Tids-skrift for Vestoppland Slektshistorielag nr. 3 i 1986 finner jeg et oppsett for hennes slekt laget av Per Bjørnerud, Oslo.
Når dette er tatt inn i tidsskriftet, kan en regne det som verifisert ?
Mvh
Arne Haaland

Geir Thorud
Innlegg: 31
Registrert: 27 feb 2015 15:50

Re: Marte Tjøstelsdatter Bredsvoll.

Legg innav Geir Thorud » 01 aug 2015 16:13

Redaksjonen kan muligens svare for det aktuelle tilfelle, men generelt bør man ikke stole 100% på noe fordi det er publisert i et tidsskrift. Man må vurdere de bevis som legges fram, og når man kommer til 1600-tallet bør man nok ikke f.eks ukritisk akseptere en slektstavle som presenteres uten bevis. Det betyr ikke at slike tavler er uinteressante, og de fleste er nok riktige, men vil man være så sikker som det går an å bli, må man vurdere selv og undersøke om andre har publisert bevis og argumentasjon. En mulighet er jo å ta opp saken for diskusjon i dette forumet.

Jeg understreker at jeg ikke nå har sett på den aktuelle artikkelen.

ArneHaa
Innlegg: 5
Registrert: 18 jun 2015 19:01

Re: Marte Tjøstelsdatter Bredsvoll.

Legg innav ArneHaa » 01 aug 2015 20:40

Uten at jeg trekker arbeidet til Per Bjørnerud det minste i tvil, hadde det vært greit om flere hadde hatt synspunkter om Martes slektstavle.
Tidsskriftene jeg har, har jeg kjøpt på nettet, og det er bare en tilfeldighet at jeg har dette heftet med Martes forfedre.
Er "heldig" at jeg også har hefte nr. 4 1986. Her finner jeg at Bjørnerud utdyper en del av slekten. Han nevner også alle barna til Marte og Anders, hvor sønnen Peder Gihle er linken videre i min slekt.
Takk så langt til Geir Thorud.
Mvh
Arne Haaland

Svein Arnolf Bjørndal
Innlegg: 6
Registrert: 10 apr 2015 21:48

Re: Marte Tjøstelsdatter Bredsvoll.

Legg innav Svein Arnolf Bjørndal » 19 aug 2015 17:24

Det finnes flere indikasjoner på at Marthe Tjøstelsdatter var fra Bredsvoll og at hennes mor var fra Store Re.

1) Det ble holdt skifte etter Anders Gundersen Kraby 6/12 1686. På enkens vegne hennes svoger fra Hedemarken, Halvor Bredsvoll. Halvor var gift med Mette Tjøstelsdatter Bredsvoll (ca. 1652-1725).

2) Pb. Hedemarken: Marthe Tjøstelsdtr. Kraby på Toten og Kjell Tjøstelsen Nøsle i Stange på sin hustru Randi Tjøstelsdatters vegne, solgte Kjeldsrustad i Løten sogn av skyld 1 skp. rugmel, til kaptein Andreas Wiborg på Omang i Løten sogn, for 120 rdl. Til vitterlighet sersjant Willum Jensen Ley og Erik Embretsen Bronstad. Dat. Nøsle i Stange 13/5 1700.

3) Ole Tjøstelsen fra Bredsvoll f. ca. 1664, var gift med enken Gunhild Jensdtr. Gihle fa Toten. Ole overtok Tønsaker etter morens død, og på tinget 29/10 1703 overdrar han gården i 6 åremål (18 år) til sin søstersønn Erik Halvorsen Bredsvold, som han hadde lånt 460 rdl. av. 3/7 1708 solgte Ole odels- og åsetesretten i Tønsaker til sin søstersønn Ole Andersen fra Kraby, som igjen solgte den 8/6 1720 til Erik Halvorsen Tønsaker. Tjøstel Olsen Bredsvoll hadde fått overdratt Tønsaker av skyld 3 fjerdings tunge 2 1/2 hud og 3 bismerpund smør 14/7 1674 fra Gudmund Tønsaker . Det var skifte på Tønsaker etter Tjøstel 3/4 1686, hvor barna nevnes. Skifte etter Magnhild Rasmusdatter 3/9 1696. Brutto 776, netto 534 rdl., her tatt med jord i Tønsaker 3 fjerd. tg., 3 bpd. smør, 2 1/2 hud. Bredsvolds bygsel ble overdratt svigersønnen Halvor Eriksen, gift med Mette Tjøstelsdtr.

4) 1643-57 er Rasmus Dyresen og svigersønnen Tjøstel Bredsvoll eiere av Stor Re. Om slekten videre bakover på Store Re: Se NST XXXV: Per Reidar Bjørnerud Christiansen: "Dyre Sevaldsens ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene" .

5) Om Slekten på Bredsvoll og Tjøstel Olsen Bredsvolls slekt: Ole Bredsvoll var bruker på Bredsvoll fra senest 1612-60. I Nesten-arkivet ligger det et bruddstykke av skiftet etter Christoffer Tjøstelsen Nesten, hvor det går frem at han hadde brødrene Halvor Arstad og Ole Bredsvold. Skiftet kan iflg. Christian Spangen dateres til ca. 1635. Faren var Tjøstel Ingebretsen Arstad: Tiostell Arrestad satte sitt segl på fullmaktsbrevet fra allmuen i Stange 13/4 1591 i forbindelse med hyllingen av Christian IV det året. Han hadde et segl av middelaldertype med navnet i omskrift rundt seglfiguren. Av navnet synes kun: "KISTEL.IN[...]ESO".

ArneHaa
Innlegg: 5
Registrert: 18 jun 2015 19:01

Re: Marte Tjøstelsdatter Bredsvoll.

Legg innav ArneHaa » 22 aug 2015 12:00

Tusen takk for info Svein Arnolf Bjørndal.
Da tenker jeg det er korrekt det som heftet forteller.
Mvh Arne Haaland


Gå tilbake til «Etterlysninger av slekt i Gjøvik Toten Land»